4.1 Stručná história študijného odboru Liečebná pedagogika
Študijný odbor Liečebná pedagogika bol zriadený na Inštitúte pre špeciálnu a liečebnú pedagogiku (IŠLP) pri Filozofickej fakulte UK v Bratislave v škol. roku 1967/68. Gestorovala ho novoutvorená Katedra liečebnej pedagogiky. Išlo o jednoodborové univerzitné štúdium s dvoma smermi. Absolventi končili s diplomom: Učiteľstvo pre deti a mládež vyžadujúcu osobitnú starostlivosť: liečebná pedagogika: terapeuticko – výchovný smer (alebo učiteľský smer, ktorý bol však otvorený len prvé dva roky).
V r. 1990 bol študijný odbor Liečebná pedagogika rehabilitovaný a znovu otvorený, tentoraz pri PdF UK v Bratislave. V r. 1996 bol akreditovaný v zmysle § 1 bod 3/a § 23 zákona č. 172/90 Zb. o vysokých školách a čl. 27 odst. 2 písm. a/ Štatútu UK.
Absolventi končia s diplomom: Liečebná pedagogika. Ďalšia akreditácia prebehla v r. 2005 – bol akreditovaný Bc. program, pretože KLP ešte nemala profesora v odbore.
Do jedného ročníka bolo prijímaných okolo 30 - 36 študentov, z ktorých najmenej dve tretiny štúdium aj ukončili.
4.2 Obsah štúdia liečebnej pedagogiky
a) Bakalársky študijný program odboru Liečebná pedagogika obsahuje nosné témy:
- základy humánnych vied – základy filozoficko-metodologické, biologicko-medicínske, (štúdium pedagogiky, psychológie, sociológie a soc. práva; Odporúča sa, aby tieto predmety tvorili aspoň 2/3 ECTS kreditov študijného programu v 1. roku štúdia)
- základy liečebnej pedagogiky - dejiny, diagnostika, didaktika, cvičenia a programy;
- Odporúča sa, aby tieto predmety tvorili aspoň 1/6 ECTS kreditov študijného programu v 1. roku štúdia, 1/3 v 2. roku štúdia.
- aplikovanie liečebnej pedagogiky - vekové a problémové okruhy, základy terapeutických disciplín, výskumný projekt; Odporúča sa, aby tieto predmety tvorili aspoň 1/6 ECTS kreditov študijného programu v 2. roku štúdia a 1/3 v 3. roku štúdia.
- praktická príprava - exkurzia, prax, sociálnopsychologický výcvik, praktikum; Odporúča sa, aby tieto predmety tvorili 1/12 ECTS kreditov študijného programu v 1. roku štúdia a 1/12 v 2. roku a 1/6 v 3. roku štúdia.
Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru (1. stupňa):
- poruchy vývinu a správania, psychiatria, psychoterapia,
- základy špeciálnej pedagogiky, logopédia
- systémy pomoci osobám so zdravotným postihnutím, včasná starostlivosť, bazálna stimulácia, senzorická integrácia,
- psychosociálna rehabilitácia, liečebnopedagogická gerontológia komunitná rehabilitácia
- práca v tíme, práca so skupinou
b) Nosné témy jadra znalostí (2. stupeň, Mgr.)
- Dieťa v ohrození, v problémovej situácii, s poruchou, s ochorením - systémy a možnosti pomoci (psychiatria, klinická psychológia, patopsychológia, rehabilitácia, rozvíjajúce programy, liečebno-výchovné poradenstvo, poruchy vývinu, špecifické poruchy vývinu, rodinná terapia, psychoterapia u detí, klinická psychológia). Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň 1/3 ECTS kreditov v 1. roku štúdia.
- Mládež, dospelí a starí ľudia v situácii ohrozenia integrity a zdravia, s poruchami, ochoreniami, v krízovej situácii – systémy a možnosti pomoci (psychiatria a psychopatológia, rehabilitácia – komunitná, psychosociálna, psychoterapia, rodinná terapia, krízová intervencia,gerontológia,nápravná pedagogika). Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň 1/3 ECTS kreditov v 2. roku štúdia.
- Koncipovanie terapeuticko výchovnej a poradenskej pomoci (v rámci arteterapie, biblioterapie, dramatoterapie, ergoterapie, muzikoterapie, terapie pohybom, terapie hrou, poradenstva, mobilných a komunitných služieb, ďalej liečebnopedagogické praktikum, supervízne vedenie pri projekte diplomovej práce)
Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili 1/3 ECTS kreditov v 1. aj 2. roku štúdia.
Doplňujúce vedomosti a zručnosti
- Poruchy komunikácie (logopédia, neurologické poruchy reči, augmentatívna komunikácia)
- Metodológia pedagogického výskumu
- Sociálna práca a sociálne právo
- Práca v tíme, riešenie konfliktov a záťažových situácií
c) Nosné témy jadra znalostí (3. stupeň)
- teoretický fundament liečebnej pedagogiky v medziodborovom a medzinárodnom kontexte;
- metodologický aparát;
- špecializačné predmety štúdia (z liečebnej pedagogiky, z príbuzných alebo z hraničných, napríklad medicínskych odborov);
- jazyková príprava (ak je potrebná).
4.3 Ukončenie štúdia
Štúdium Bc. programu je po dosiahnutí 180 kreditov ukončené obhajobou bakalárskej práce a štátnou skúškou z predmetov: Liečebná pedagogika, Bio-psycho-sociálne aspekty bytia človeka, Koncepty terapeutickej pomoci
Štúdium Mgr. programu je po dosiahnutí 120 kreditov ukončené obhajobou diplomovej práce a štátnou skúškou z predmetov: Klinická a školská liečebná pedagogika, Psychoterapia a rodinná terapia a dve z terapeutických disciplín ako sú arteterapia, terapia hrou, biblioterapia, dramatoterapia, psychomotorická terapia, ergoterapia alebo muzikoterapia.
Štúdium PhD. programu je ukončené po získaní 180 kreditov obhajobou doktorandskej práce.