Kontaktné informácie
Drieňová 27, 826 56 Bratislava
Sekretariát SKIZP
Emailová adresa
7.1 Sieť pracovísk
Liečebný pedagóg sa uplatňuje v existujúcom systéme inštitucionálnej pomoci a starostlivosti o ľudí s poruchami zdravia (somatického, mentálneho, sociálneho) každého veku.
Môže pôsobiť v štátnych i v neštátnych alebo v súkromných zariadeniach pre prevenciu, liečbu, výchovu, nápravnú výchovu, psychosociálnu rehabilitáciu, poradenstvo a sociálnu starostlivosť.
Pracovisko liečebného pedagóga sa zriaďuje v sieti:
a) škôl a školských zariadení na pracoviskách ako sú - materské školy, špeciálne materské školy, základné školy, špeciálne základné školy, detské centrá, špeciálnopedagogické poradne, diagnostické centrá, reedukačné detské domovy, ústavy s liečebnovýchovným režimom, diagnostické centrá pre mládež, reedukačné domovy pre mládež, pedagogicko-psychologické poradne, centrá výchovnej a psychologickej prevencie, centrá voľného času a iné..,
b) zdravotníckych zariadení na pracoviskách ako sú - lôžkové oddelenia pediatrických, psychiatrických, neurologických, onkologických, geriatrických a iných oddelení, odborných liečebných ústavov a špecializovaných zariadení (liečba drogových závislostí, psychosociálna rehabilitácia), ozdravovni, sanatórií a ambulantných zariadení pre včasnú diagnostiku a terapiu, a pod....,
c) sociálnych zariadení ako sú - detské domovy, domovy sociálnych služieb, zariadenia pre seniorov, domovy dôchodcov, denné sanatória, agentúry opatrovateľskej a ošetrovateľskej služby, chránené bývanie, chránené dielne, centrá poradensko-psychologických služieb a pod...,
d) nápravnovýchovných zariadení ako sú nápravno-výchovné ústavy a postpenitenciáme zariadenia,
e) alebo pri neštátnych a súkromných zariadeniach s podobným zameraním.
7.2 Organizácia práce
Liečebný pedagóg je samostatný odborný pracovník. Spravidla pracuje v tíme iných odborníkov podieľajúcich sa na starostlivosti o klienta. Spolupráca spočíva vo výmene informácií a v koordinácii opatrení v prospech klienta.
Liečebný pedagóg je kompetentný posúdiť potrebu liečebnopedagogickej intervencie a určiť jej formu, frekvenciu a trvanie. Pri organizácii pomoci prihliada na režim zariadenia a podmienky pracoviska.
Liečebný pedagóg pracuje s klientom podľa povahy jeho problému a daných možností individuálne, alebo v zámerne zostavenej skupine.
Realizácia liečebnopedagogickej intervencie má špecifické nároky na priestor, čas a materiálové zabezpečenie (herňa, dielňa, relaxačná miestnosť, vhodné hračky, hudobné nástroje a zariadenia, materiály a náradie na ich spracovanie a pod.). Dĺžka práce s klientom závisí od povahy jeho problému (diagnóza) a od jeho individuálnych danosti.
7.3 Organizačné a metodické vedenie
Liečební pedagógovia organizačne podliehajú vedúcemu zariadenia. Náplň práce zodpovedá odbornej príprave liečebného pedagóga.
Metodicky riadia prácu liečebných pedagógov hlavní odborníci pre liečebnú pedagogiku v danom rezorte. Odborne sa o rozvoj profesie zasadzuje PROLP Asociácia liečebných pedagógov, ktorá je združená v medzinárodnej spoločnosti liečebnopedagogických profesijných a odborných zväzov IGhB, ako aj Slovenská komora iných zdravotníckych pracovníkov (SKIZP) a Spoločnosť pre liečebnú a špeciálnu výchovu.
PROLP Asociácia liečebných pedagógov.
Liečebný pedagóg je povinný:
5.1 Liečebný pedagóg (Bc.) ovláda kľúčové kompetencie liečebného pedagóga, má odborné a osobnostné predpoklady pre poskytovanie asistenčných služieb pri inklúzii, v rámci rozvíjajúcich a korekčných cvičení, pri kreatívnych, podporných, reedukačných a psychorehabilitačných formách liečebnopedagogickej práce.
Absolvent získa teoretické znalosti:
Absolvent získa praktické schopnosti a zručnosti:
5.2 Liečebný pedagóg (Mgr.) – je samostatným odborným pracovníkom v tíme iných vysokoškolsky vzdelaných odborníkov – ovláda potrebnú terminológiu, diagnostické metódy a terapeutické postupy pre prípravu a realizáciu terapeuticko-výchovnej pomoci jednotlivcom alebo v skupine ako aj pre poradenstvo a prácu s rodinou. Má metodologické, osobnostné a odborné predpoklady pre vedecko-výskumnú prácu. Po získaní potrebnej praxe je pripravený metodicky viesť liečebnopedagogických asistentov.
Absolvent získa teoretické znalosti a spôsobilosti:
- v klinickej praxi (klinická psychológia, psychoterapia, forenzná psychológia, rodinná terapia)
- v špecializovaných zariadeniach, napr. v špeciálnychtriedach, liečebňach, oddeleniach, ústavoch – (detská psychoterapia, autizmus, gerontológia a gerontopsychiatria, logopédia, závislosti od psychoaktívnych látok);
- v rehabilitačných a komunitných centrách (krízová intervencia, penitenciárna a postpenitenciárna starostlivosť, liečebnopedagogická gerontológia, psychosociálna rehabilitácia);
Absolvent získa praktické schopnosti a zručnosti (2. stupeň):
5.3 Liečebný pedagóg (PhD.) – je schopný tvorivo rozvíjať, hodnotiť a odovzdávať vedecké poznatky vo svojom odbore. Ovláda vedecké metódy výskumu. Je vysoko graduovaným odborníkom vo svojej oblasti, s prehĺbeným vzdelaním vo vybranej oblasti liečebnopedagogickej praxe.
Absolvent odboru Liečebná pedagogika (3. stupeň)
Absolvent odboru Liečebná pedagogika (3. stupeň) si osvojí:
4.1 Stručná história študijného odboru Liečebná pedagogika
Študijný odbor Liečebná pedagogika bol zriadený na Inštitúte pre špeciálnu a liečebnú pedagogiku (IŠLP) pri Filozofickej fakulte UK v Bratislave v škol. roku 1967/68. Gestorovala ho novoutvorená Katedra liečebnej pedagogiky. Išlo o jednoodborové univerzitné štúdium s dvoma smermi. Absolventi končili s diplomom: Učiteľstvo pre deti a mládež vyžadujúcu osobitnú starostlivosť: liečebná pedagogika: terapeuticko – výchovný smer (alebo učiteľský smer, ktorý bol však otvorený len prvé dva roky).
V r. 1990 bol študijný odbor Liečebná pedagogika rehabilitovaný a znovu otvorený, tentoraz pri PdF UK v Bratislave. V r. 1996 bol akreditovaný v zmysle § 1 bod 3/a § 23 zákona č. 172/90 Zb. o vysokých školách a čl. 27 odst. 2 písm. a/ Štatútu UK.
Absolventi končia s diplomom: Liečebná pedagogika. Ďalšia akreditácia prebehla v r. 2005 – bol akreditovaný Bc. program, pretože KLP ešte nemala profesora v odbore.
Do jedného ročníka bolo prijímaných okolo 30 - 36 študentov, z ktorých najmenej dve tretiny štúdium aj ukončili.
4.2 Obsah štúdia liečebnej pedagogiky
a) Bakalársky študijný program odboru Liečebná pedagogika obsahuje nosné témy:
Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru (1. stupňa):
b) Nosné témy jadra znalostí (2. stupeň, Mgr.)
Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili 1/3 ECTS kreditov v 1. aj 2. roku štúdia.
Doplňujúce vedomosti a zručnosti
c) Nosné témy jadra znalostí (3. stupeň)
4.3 Ukončenie štúdia
Štúdium Bc. programu je po dosiahnutí 180 kreditov ukončené obhajobou bakalárskej práce a štátnou skúškou z predmetov: Liečebná pedagogika, Bio-psycho-sociálne aspekty bytia človeka, Koncepty terapeutickej pomoci
Štúdium Mgr. programu je po dosiahnutí 120 kreditov ukončené obhajobou diplomovej práce a štátnou skúškou z predmetov: Klinická a školská liečebná pedagogika, Psychoterapia a rodinná terapia a dve z terapeutických disciplín ako sú arteterapia, terapia hrou, biblioterapia, dramatoterapia, psychomotorická terapia, ergoterapia alebo muzikoterapia.
Štúdium PhD. programu je ukončené po získaní 180 kreditov obhajobou doktorandskej práce.
Profesiogram charakterizuje profesijné kompetencie liečebných pedagógov, teoretické východiská, ciele, metódy a formy ich práce, vzdelávanie, uplatnenie, ako aj etické a organizačné rámce ich pôsobenia.
1. Liečebná pedagogika
Liečebná pedagogika ako špecializovaný odbor pedagogiky v teórii vychádza z humanistických koncepcií a stavia na poznatkoch vied o človeku a spoločnosti. V praxi sa zameriava na rozvíjanie kompetencie človeka žiť svoj život a riešiť svoje problémy, pričom využíva pohyb, zamestnania, hru, tvorivé, individuálne, skupinové a komunitné aktivity. Predstavuje antropologicko-celostnú orientáciu výchovy pri hroziacej osobnostnej a sociálnej dezintegrácii, zahrňuje (celostne) aj zmysel života. Komplementárne dopĺňa priestor medzi všeobecnou a špeciálnou pedagogikou a hraničnými medicínskymi, psychologickými a sociálnymi vedami.
Vychádza z pochopenia jedinečnej situácie človeka a hľadá priestor pre jeho uplatnenie najmä vtedy, ak v daných sociokultúrnych podmienkach bol vystavený nadmernej záťaži, traumám, ak má poruchy vývinu, je znevýhodnený a pre postihnutie alebo ochorenie nie je schopný viesť veku primeraný spôsob života, cíti byť iný alebo je vyčlenený. Pomáha predchádzať komplikáciám a stratám na hodnotách a komplikáciám. Na liečebnopedagogickú starostlivosť má človek ústavou zaručené právo.
2. Liečebnopedagogická intervencia
Liečebnopedagogická intervencia je aktuálna pri zmenených (oslabených, nerozvinutých, chýbajúcich) somatických, psychických a sociálnych funkciách, pri zníženej kvalite života, pri exklúzii v dôsledku zdravotného alebo sociálneho znevýhodnenia. Typický je interdisciplinárny, kauzálny a kontingentný prístup, zdôraznenie hodnôt, vzťahu a svojpomoci.
Pomoc vychádza z komplexnej orientácie v aktuálnej situácii klienta. Klient je prjímaný v jeho jedinečnosti a jednote, s úctou, ako autonómne bytie vo vzťahu k prostrediu. Pomoc spočíva v podpore jeho kompetencie vnímať, orientovať sa, samostatne konať, vytvárať vzťahy a hodnoty,. pričom vytvára vlastné koncepty práce s klientom a jeho okolím. Podporuje inklúziu, v tomto zmysle pôsobí na osoby, systémy pomoci, organizácie, verejnú mienku a politiku.
2.1 Pod liečebnopedagogickou činnosťou sa myslí:
a) prevencia (všeobecná, selektívna a indikovaná), kde sú opatrenia cielené na:
b) liečebnopedagogická diagnostika, ktorá sa zameriava na:
c) liečebná výchova obsahuje opatrenia na sprostredkovanie potrebných skúseností, získanie zručností a osvojenie si zrelších modelov konania. Realizuje sa cez liečebnopedagogické cvičenia alebo programy v rámci bazálnej stimulácie, senzomotorickej stimulácie, senzorickej integrácie, korekcie, reedukácie, individuálnej edukácie, psychosociálnej rehabilitácie, krízovej intervencie, poradenstva alebo sprevádzania alebo opatrení na zlepšenie kvality života človeka v ťažkej životnej situácii v jeho životnom prostredí,
d) poradenstvo, ktoré obsahuje konzultačno-poradenskú intervenciu pre dotyčnú osobu alebo vzťažné osoby s cieľom informovať, sprevádzať, podporiť kompetencie konať. Môže mať formu rodinného, výchovného alebo osobného poradenstva. Často ide o poskytovanie informácii o povahe a prognóze poruchy, problému a o možnostiach aj inej odbornej a sociálnej pomoci,
e) odborno-znalecká činnosť, ktorá sa zameriava na hodnotenie a vypracovanie vyjadrenia v prípade sociálneho alebo výchovného ohrozenia jednotlivcov so znevýhodnením, pri týraní, zanedbávaní, zneužívaní, a pod., v záujme riešenia ich situácie,
f) vedecko-výskumná činnosť, ktorá je zameraná na zvyšovanie a rozširovanie poskytovanej starostlivosti, na rozvíjanie teórie liečebnej pedagogiky a príbuzných odborov, na spoluprácu s inými odborníkmi a publikovanie nových poznatkov a skúseností.
3. Vzťah k iným vedným odborom
Vzťah liečebnej pedagogiky k iným vedným odborom súvisí s jej historickým vývojom. Po prvýkrát (1861) bol použitý tento pojem pre obsahové spojenie medicínskej a sociálnopedagogickej starostlivosti o ľudí s postihnutím. Spočiatku bola preto liečebná pedagogika chápaná ako hraničná medicínska disciplína. Neskôr boli zdôraznené výchovné úlohy a jej obsah výrazne ovplyvnila moderná psychológia.
Liečebná pedagogika má spoločné dejiny so špeciálnou pedagogikou, ktorej názov pôvodne navrhli zakladateľské osobnosti liečebnej pedagogiky Hanselmannn a Moor (1941) ako možnú pojmovú alternatívu. Ďalej sa špeciálna pedagogika rozvíjala samostatne so zameraním na školské vzdelávanie podľa jednotlivých postihnutí, čo viedlo k diferencovaniu jednotlivých špeciálnopedagogických odborov. Liečebná pedagogika sa chápala ako klinický smer, pričom bola zameraná na osoby od prenatálneho veku po starobu bez ohľadu na to, či mali postihnutie, alebo nie. Je zameraná na jednotlivcov vo všetkých vekových skupinách ak z nejakého dôvodu nedokážu využiť svoje možnosti, trpia a sú ohrození exklúziou.
Do našej literatúry tento pojem uviedol V. Gaňo (Úvod do liečebnej pedagogiky, Trenčín, 1940). Samotná liečebná pedagogika sa začala však rozvíjať u nás až otvorením rovnomenného štúdia na FF UK v Bratislave v r. 1967/68. Z politických dôvodov bol odbor v r. 1976 zrušený a v r. 1990 rehabilitovaný.
3.1 Vzťah k pedagogickým odborom: liečebná pedagogika sa chápe ako súčasť všeobecnej pedagogiky, lebo v nej vždy ide o výchovu, aj keď v zmenených a sťažených podmienkach. Zaoberá sa témami, ktoré umožňujú pochopenie jednotlivca v kontexte jeho skúseností, zdravia a aktuálnej somatickej, sociálnej a osobnej situácie. Zameriava sa na možností, ako ho podporiť pri vývine, uzdravovaní a dozrievaní a umožniť mu aktívnu účasť na živote. Je to individuálna, interaktívna a na zmysel zameraná pedagogika. Svoje poznatky ponúka v rámci spolupráce pedagógom - učiteľom i vychovávateľom vo všetkých typoch škôl a školských zariadení, ale aj rodičom vzťažným osobám. Liečebný pedagóg preto musí byť zorientovaný aj v predškolskej pedagogike, v pedagogike školského veku, v andragogike, v sociálnej pedagogike, v náhradnej výchove v nápravnej pedagogike a gerontopedagogike.
3.2 Vzťah k medicínskym odborom: liečebná pedagogika sa podieľa v rámci preventívno-liečebnej starostlivosti na spoločných úlohách s medicínou - na zlepšení udržaní zdravia a kvality života pacientov. Vo svojom pracovnom poli sa stretáva s pediatrom, neonatológom, so psychiatrom, s neurológ om, i s inými odbornými lekármi, ako aj s ošetrovateľmi a zdravotníckymi pracovníkmi nelekármi (klinický psychológ, logopéd...). Poznanie základov medicínskych odborov (biológia človeka, pediatria, somatopatológia, neurológia, psychiatria, drogové závislosti, gerontológia..,), je nevyhnutným predpokladom pre komunikáciu a spoluprácu liečebného pedagóga a to nielen v rezorte zdravotníctva.
3.3 Vzťah k psychologickým odborom: liečebná pedagogika sa opiera o poznatky zo psychológie a psychoterapie. Dobrá orientácia v tejto oblasti je nutná i pre potrebu úzkej spolupráce so psychológmi. Pre liečebného pedagóga má osobitný význam vývinová psychológia, školská psychológia, sociálna psychológia, psychológia osobnosti, klinická psychológia, psychodiagnostika, forénzna psychológia a psychoterapia.
3.4 Vzťah k sociologickým a sociálnym disciplínam: je daný chápaním človeka ako neoodeliteľnej súčasti sociálneho prostredia. Význam má sociológia rodiny a sociológia výchovy, sociálna patológia, sociálna práca a sociálne právo.
3.5 Vzťah k umeleckým odborom: liečebná pedagogika hľadá priestor pre tvorivé uplatnenie klientov. Umenie je formou komunikácie, sebavyjadrenia i sebarealizácie. Všetky formy umeleckej tvorby a umenia môžu nájsť využitie v rámci liečebnopedagogickej intervencie - či už ide o výtvarné, hudobné, dramatické, pohybové, umelecko-remeselné, alebo literárne techniky, formy a obsahy.
Drieňová 27, 826 56 Bratislava