SLOVENSKÁ KOMORA

INÝCH ZDRAVOTNÍCKYCH PRACOVNÍKOV

HLAVNÁ PONUKA

PRIHLÁSENIE

Prihlásenie do verejnej časti stránok (nie do registra) je len pre členov SKIZP.



vznesené Pripomienky v rámci medzirezortného pripomienkového konania

 

Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony

 

 

Počet vznesených pripomienok, z toho zásadných

9 / 9

 

 

Subjekt

Pripomienka

Typ

 

 

SKIZP

Bod 1. V § 5 ods. 8 žiadame doplniť vetu v znení:
„Pri výpočte základu dane si zamestnanec, ktorý vykonáva zdravotnícke povolanie podľa osobitného predpisu23ac) po odpočítaní poistného a príspevkov môže znížiť príjmy zo závislej činnosti aj o úhrady zdravotníckeho pracovníka za jeho sústavné vzdelávanie23ad) preukázateľne zaplatené v príslušnom zdaňovacom období a to najviac do výšky 700 €. Poznámky pod čiarou k odkazom 23ac a 23ad znejú: „23ac) § 27 zákona č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 23ad) § 42 zákona č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“ O d ô v o d n e n i e: Podľa odseku 15 Smernice Európskeho parlamentu a č. 2013/55/EÚ z 20. novembra 2013 majú členské štáty Európskej únie „predovšetkým podporovať kontinuálny odborný rozvoj lekárov, zubných lekárov, veterinárnych lekárov, farmaceutov, sestier zodpovedných za všeobecnú starostlivosť, pôrodných asistentiek a ostatných zdravotníckych odborníkov“. Zároveň majú podľa tohto ustanovenia smernice členské štáty Európskej komisii oznamovať opatrenia, ktoré prijali na podporu kontinuálneho odborného rozvoja. Slovenská republika má vysoko aktuálny problém s nedostatkom lekárov ale aj iného zdravotníckeho personálu na pokrytie potrieb obyvateľstva a preto je potrebné prijímať motivačné opatrenia na motiváciu absolventov škôl vykonávať zdravotnícke povolanie na území Slovenskej republiky a motivačné mechanizmy na motiváciu praktizujúcich zdravotníckych pracovníkov zotrvať vo výkone zdravotníckeho povolania na území Slovenskej republiky. Odpočítateľná položka z dane za vlastné úhrady zdravotníckeho pracovníka na jeho sústavné vzdelávanie by mala byť jedným z takýchto opatrení. Doterajšie skúsenosti komôr ukazujú, že doterajšie opatrenia prijaté v oblasti vykazovania a zdaňovania peňažného a nepeňažného plnenia prijatého na účel odborných podujatí pôsobia na sústavné vzdelávanie zdravotníckych pracovníkov inhibične. Pritom sústavné vzdelávanie zdravotníckych pracovníkov je vo všeobecnom verejnom záujme a nie je v silách zamestnávateľov toto sústavné vzdelávanie zdravotníckych pracovníkov podporovať jednak z kapacitných (nedostatok zdravotníckych pracovníkov) ale aj finančných dôvodov (úhrady od zdravotných poisťovní, ktoré nepokrývajú reálne náklady na vykonanie starostlivosti tzv. nadlimitné výkony a podobne). Štát na toto vzdelávanie nijako neprispieva. Z dôvodu zaťaženia komplikovaným vykazovaním prijatého plnenia pre zdravotníckych pracovníkov uloženým poskytovateľom vzdelávania (tretie osoby) nemajú poskytovatelia vzdelávania dostatočné kapacity na zabezpečenie plnej kvality pripravovaných vzdelávacích podujatí ako inak všeobecne celospoločensky prospešnej činnosti v záujme verejnosti; v uplynulom období z tohto dôvodu zaniklo tiež niekoľko dôležitých odborných časopisov; je inhibovaná motivácia prednášajúcich aj účastníkov vzdelávacie aktivity absolvovať a podobne. Preto Slovenská komora iných zdravotníckych pracovníkov navrhuje, aby sa do zákona o dani z príjmov zapracovalo motivačné opatrenie na podporu kontinuálneho odborného rozvoja zdravotníckych pracovníkov v jednotlivých zdravotníckych povolaniach v podobe odpočítateľnej položky od daňovej povinnosti pre zdravotníckych pracovníkov za ich vlastné výdavky vynaložené na ich sústavné ďalšie vzdelávanie, ktoré sa už raz, keď bolo aj keď veľmi krátko (roky 2008 a 2009) v zákone o dani z príjmov zavedené (zákon č. 653/2007 Z. z.) sa osvedčilo a okamžite preukázalo pozitívny vplyv na podporu celoživotného vzdelávania zdravotníckych pracovníkov. Slovenská komora iných zdravotníckych pracovníkov je pripravená participovať na inovácii príslušných ustanovení zákona o dani z príjmov už vo fáze ich prípravy. Zavedenie odpočítateľnej položky od daňovej povinnosti pre zdravotníckych pracovníkov za ich vlastné výdavky vynaložené na ich ďalšie vzdelávanie by mohlo byť jedným z pozitívnych signálov, že spoločnosť sa stará a má záujem nielen o pacientov, ale dbá aj o zdravotníckych pracovníkov.

Z

SKIZP

Bod 2. V § 9 ods. 2 písm y) (bod 16 novely)
navrhujeme slovo „nepovažuje“ vypustiť a nahradiť slovom „považuje“. Odôvodnenie: Nepeňažné plnenie poskytnuté držiteľom vo forme účasti poskytovateľa zdravotnej starostlivosti na sústavnom vzdelávaní podľa osobitného predpisu (§ 42 zákona č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov by jednoznačne mala byť oslobodená aj doprava a ubytovanie poskytnuté v súvislosti s týmto vzdelávaním. Významné odborné podujatia, s medzinárodnou, celoslovenskou úrovňou sa konajú na rôznych miestach, kde účastník podujatia je nútený cestovať a pri viacdňových odborných podujatiach si musí zabezpečiť aj ubytovanie.

Z

SKIZP

Bod 3. V § 9 ods. 2 navrhujeme doplniť nové písm. ac), ktoré znie:
„ac) nepeňažné plnenia a to odborné knihy a časopisy poskytnuté držiteľom v súvislosti s ďalším vzdelávaním zdravotníckych pracovníkov.“ Odôvodnenie: Odborné knihy a časopisy určené pre zdravotníckych pracovníkov na ďalšie sústavné vzdelávanie by mali byť jednoznačne oslobodené od dane z príjmu a malo by byť v záujme štátu to podporiť.

Z

SKIZP

Bod 4. V § 38 ods. 4 sa v prvej vete za slová „daňový bonus“ vkladajú slová
„a na úhrady zdravotníckeho pracovníka preukázateľne zaplatené v príslušnom zdaňovacom období a to najviac do výšky 700 €.“ Odôvodnenie: Úprava nadväzujúca na úpravu v bode 1., konkrétne doplnenie povinností zamestnávateľa prihliadnuť pri vykonávaní výpočtu dane aj na úhrady zdravotníckeho pracovníka vynaložené v príslušnom zdaňovacom období na jeho sústavné vzdelávanie najviac do výšky 700 € ročne

Z

SKIZP

Bod 5. V § 38 ods. 5 sa na konci prvej vety pripájajú slová
„a na základe dokladov o výške úhrad zdravotníckeho pracovníka za jeho sústavné vzdelávanie preukázateľne zaplatených v príslušnom zdaňovacom období.“ Odôvodnenie: Legislatívno-technická úprava nadväzujúca na úpravu v bode 4..

Z

SKIZP

Bod 6. V § 39 ods. 2 písm. f) sa pripája nový bod 9.,
ktorý znie: „9. suma úhrad zdravotníckeho pracovníka za jeho sústavné vzdelávanie najviac do výšky 700 € v príslušnom zdaňovacom období.“ Odôvodnenie: Legislatívno-technická úprava nadväzujúca na úpravu v bode 1. a 4..

Z

SKIZP

Bod 7. V § 50 ods. 4 písm. d) sa na konci pripájajú slová
„vrátane stavovských organizácií v zdravotníctve140a)“. Poznámka pod čiarou k odkazu 140a znie: „140a) § 43 až § 49 zákona č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých predpisov v znení neskorších zákonov.“ Odôvodnenie: Stavovské organizácie v zdravotníctve vzniknuté na základe zákona č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov napĺňajú vecnú podstatu mimovládnej neziskovej organizácie poskytujúcej všeobecne prospešné služby a teda mali by byť príjemcom 2 % dane v zmysle § 50 ods. 4 písm. d) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov. Je ich 11 (Slovenská lekárska komora, Slovenská komora zubných lekárov, Slovenská lekárnická komora, Slovenská komora sestier a pôrodných asistentiek, Slovenská komora fyzioterapeutov, Slovenská komora zdravotníckych záchranárov, Slovenská komora psychológov, Slovenská komora iných zdravotníckych pracovníkov, Slovenská komora zubných technikov, Slovenská komora ortopedických protetikov a Slovenská komora medicínsko-technických pracovníkov) a nie sú ani občianskymi združeniami vzniknutými podľa zákona o združovaní občanov, ani neziskovými organizáciami vzniknutými podľa zákona o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby, ani odborovými organizáciami. Stavovské organizácie v zdravotníctve sú podľa § 48 ods. 1 zákona č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov organizáciami profesijnej samosprávy zriadené priamo týmto zákonom. Ich poslaním je všeobecne prospešná činnosť – ochrana záujmov členov v súvislosti s výkonom príslušného zdravotníckeho povolania, táto činnosť je hradená hlavne z príspevkov dobrovoľných členov. Stavovské organizácie boli založené na plnenie všeobecne prospešných úloh a napriek tomu, že nie sú zákonom definované ako orgány vlády SR (t. j. sú mimovládne) štát im zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi ukladá rôzne úlohy (vydávanie licencií, vedenie registra licencií, vedenie registra zdravotníckych pracovníkov, hodnotenie plnenia povinnosti sústavného vzdelávania zdravotníckych pracovníkov v pravidelných päťročných intervaloch, oznamovanie údajov štátnym organizáciám z komorami vedených registrov ako referenčných registrov do národných registrov, plnenie úloh v súvislosti so zavádzaním e-Health- a podobne), pričom ale štát na túto činnosť komorám zatiaľ stále nijako neprispieva. Keďže príjmy z dobrovoľných členských príspevkov nepostačujú na pokrytie preneseného výkonu štátnej správy, ktorý vykonávajú vo vzťahu ku všetkým registrovaným zdravotníckym pracovníkom (teda nielen vo vzťahu k dobrovoľným členom), navrhuje sa na pokrytie týchto výdavkov sprístupniť komorám príjmy z 2 % z dane určených pre mimovládne neziskové organizácie, ktorými tieto organizácie vo svojej podstate vždy boli a sú. Stavovské organizácie v zdravotníctve zriadené citovaným zákonom mali byť explicitne vymenované v § 50 ods. 4 zákona č. 595/2004 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov ako prijímatelia 2 % podielu zo zaplatenej dane.

Z

SKIZP

Bod 8. Za § 30c sa vkladá nový § 30d s názvom
„Odpočet výdavkov na sústavné vzdelávanie zdravotníckych pracovníkov“, ktorý znie: „Iná právnická alebo fyzická osoba, ktorá nie je farmafirmou v zmysle zákona č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach (držiteľ registrácie lieku, držiteľ povolenia na veľkodistribúciu liekov, držiteľ povolenia na výrobu liekov, farmaceutická spoločnosť typu podnikateľ alebo právnická osoba, ktorá zabezpečuje registráciu, kategorizáciu, marketing alebo sprostredkovanie nákupu alebo predaja humánnych liekov pre držiteľa povolenia na výrobu liekov, držiteľa povolenia na veľkodistribúciu liekov, držiteľa povolenia na poskytovanie lekárenskej starostlivosti alebo držiteľa registrácie humánneho lieku, ďalej výrobca a distribútor zdravotníckej pomôcky a výrobca a distribútor dietetickej potraviny) a prispeje na sústavné vzdelávanie zdravotníckych pracovníkov podľa § 39a ods. 1 písm. f) osobitného predpisu si výdavky vynaložené na sústavné vzdelávanie zdravotníckych pracovníkov odpočíta z dane v nasledujúcom kalendárnom roku po ich poskytnutí.“ Odôvodnenie: Ako bolo uvedené pri navrhovanom bode 1. – posledné úpravy týkajúce sa sústavného vzdelávania zdravotníckych pracovníkov pôsobia na jeho realizáciu inhibične. Preto sa navrhuje podporiť sústavné vzdelávanie zdravotníckych pracovníkov zainteresovaním sponzorov s nižším predpokladaným konfliktom záujmov ako sú farmafirmy, konkrétne formou odpočtu vynaložených výdavkov.

Z

SKIZP

Bod 9. Navrhujeme doplniť
aj oslobodenie poskytovateľov zdravotnej starostlivosti 1. od povinnosti uhradiť odvody z neuhradených fakturovaných záväzkov ako aj o ich oslobodenie, 2. od úhrad predpísaného poistného (nemocenského a dôchodkového) a to aj spätne v prípade, že sú držiteľmi dvoch a viac licencií (napríklad licencia na výkon odborného zástupcu + licencia na samostatnú zdravotnícku prax) a to vtedy, ak najmenej pri jednej licencii zdravotnícky pracovník/poskytovateľ zdravotnej starostlivosti platil alebo platí poistné riadne a včas. Odôvodnenie: Navrhované opatrenie č. 1 oslobodenie poskytovateľov zdravotnej starostlivosti od úhrad odvodov z neuhradených fakturovaných záväzkov je na ochranu poskytovateľov zdravotnej starostlivosti pred prehlbovaním ich zadlženia z dôvodu druhotnej platobnej neschopnosti. Navrhovaným opatrením č. 2 oslobodenie poskytovateľov zdravotnej starostlivosti od úhrad predpísaného poistného v prípade, že sú držiteľmi viacerých licencií a aspoň na základe jednej z licencií platili poistné riadne a včas, má ochrániť poskytovateľov zdravotnej starostlivosti pred ich finančnou a existenčnou likvidáciou, pretože sú v systéme zdravotnej starostlivosti potrební a vykonávajú celospoločensky prospešnú činnosť, ktorej zánik nie je žiaduci. Je všeobecne známou vecou, že kmeň poskytovateľov zdravotnej starostlivosti starne. Zhruba do 5 rokov, kedy vznikne nárok na odchod do dôchodku tých poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, ktorí sú dnes vo veku 60 a viac v niektorých segmentoch – najmä v ambulantnej zdravotnej starostlivosti - nastane situácia, že pre systém zdravotnej starostlivosti zostane k dispozícii iba polovica zo súčasných poskytovateľov. Uvedené opatrenia, ktoré boli prijaté v nedávnom období v oblasti odvodov (dane a iné odvody) ako napríklad úhrada odvodu z neuhradených faktúr a duplicitná úhrada predpísaného poistného pôsobia ako urýchľovače ich odchodu a na tých, ktorí v systéme zdravotnej starostlivosti vzhľadom na vek demotivačne, čo je absolútne v neprospech pacienta aj celospoločenskej situácie.

Z

 

 

Vysvetlivky k použitým skratkám v tabuľke:

O – obyčajná

Z – zásadná

Pripomienky /školský zákon/
vznesené Pripomienky v rámci medzirezortného pripomienkového konania   Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení nesk
Pripomienky ver. minimálna sieť
vznesené Pripomienky v rámci medzirezortného pripomienkového konania   Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 640/2008 Z. z. o verejnej minimálnej sieti poskytov
PRIPOMIENKY k 578/2004
Pripomienky Slovenskej komory iných zdravotníckych pracovníkov k návrhu zmeny zákona č. 578/2004 Z. z. a ďalších zákonov1 1. V článku I (zákon č. 578/2004 Z. z.) v § 11 odsek 2 sa vypúšťa písm. f) a za do
PRIPOMIENKY k - Akčné plány NOP SR
Pripomienky Slovenskej komory iných zdravotníckych pracovníkov K materiálu LP/2018/892 Akčné plány Národného onkologického programu Slovenskej republiky 1. K Predkladacej správe a úvodným prvým dvom neočíslovaným str
PRIPOMIENKY o kritériách a spôsobe hodnotenia SVZ
Pripomienky SKIZP k návrhu vyhlášky MZ SR o kritériách a spôsobe hodnotenia sústavného vzdelávania1  1. V § 2 ods. 7 písm. a) návrhu vyhlášky SKIZP žiada za slovami „lekár a zubný lekár“, vložiť slov
Pripomienky  k návrhu zákona č. .../2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z.
k návrhu zákona č. .../2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotne starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch a stavovských organizáciách v zdravotníctve a o&n
Pripomienky SKIZP k návrhu Opatrenia MZ SR
Pripomienky Slovenskej komory iných zdravotníckych pracovníkov k návrhu Opatrenia Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z ....2017 č. 02055-2017- OL, ktorým sa dopĺňa výnos Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 1
Pripomienky SKIZP k 640/2008 Z. z. o verejnej minimálnej sieti
  Pripomienky SKIZP k Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 640/2008 Z. z. o verejnej minimálnej sieti poskytovateľov zdravotnej starostlivosti v znení neskorších pre
Pripomienky SKIZP k LP/2017/823 Plán legislatívnych úloh vlády SR na rok 2018
Na strane 3, v bode 3. Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon c. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých
Vznesené pripomienky k 576/2004 a 578/2004
vznesené Pripomienky v rámci medzirezortného pripomienkového konania   Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zm