Pripomienky SKIZP k Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 640/2008 Z. z. o verejnej minimálnej sieti poskytovateľov zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov
1.V § 2 ods. 3 sa na konci pripája druhá veta, ktorá znie: „Minimálny normatív inej špecializovanej ambulantnej zdravotnej starostlivosti uvedenýPrílohe č. 3 pre samostatné ambulancie zdravotnej starostlivosti sa
a) u klinických logopédov zvyšuje vždy1,00 pracovného miesta klinického logopéda pre každý región, kde bol výskumne potvrdený zvýšený výskyt porúch prehĺtania a vývinových rečových porúch alebo porúch reči, vzniknutých na základe úrazu, náhlej cievnej mozgovej príhody alebo iného poškodenia mozgu oproti obdobiu predchádzajúcich 5 rokov sledovaného obdobia najmenej o 10 %, ak priemerná čakacia doba na prijatie pacienta u klinického logopédia v danom regióne je viac ako 3 mesiace,
b) liečebných pedagógov zvyšuje vždy o 1,00 pracovného miesta liečebného pedagóga pre každý región, kde bol výskumne potvrdený zvýšený výskyt
b1) vývinových porúch psycho-motorického vývoja detí oproti obdobiu predchádzajúcich 5 rokov sledovaného obdobia najmenej o 10 %,
b2) telesne, mentálne alebo psychicky postihnutých detí alebo zvýšený výskyt detí nachádzajúcich sa v potenciálne zdravie ohrozujúcom rodinnom prostredí (psychiatricky chorí rodičia, nezamestnaní rodičia alebo inak sociálne vylúčení rodičia) oproti obdobiu predchádzajúcich 5 rokov sledovaného obdobia najmenej o 10 %,
b3) pacientov vyžadujúcich dlhodobú zdravotnú alebo sociálnu starostlivosť oproti obdobiu predchádzajúcich 5 rokov sledovaného obdobia najmenej o 10 %
b4) seniorov vo vyššom veku, u ktorých sa prejavujú kognitívne poruchy, aj rôzne formy nastupujúcej alebo rozvinutej demencie najmenej o 5 %
c)verejných zdravotníkov zvyšuje vždy o 1,00 pracovného miesta verejného zdravotníka pre každý región, kde
c1) úmrtnosť a chorobnosť obyvateľstva v sledovaných diagnózach chronických neinfekčných ochorení v období posledných 5 rokov stagnuje alebo vykázala vzostup o 5 % a viac alebo daný prirodzený región vykazuje v úmrtnosti a chorobnosti významne horšie ukazovatele ako je dostupný zistený priemer členských štátov EÚ,
c2) údaje o priemernom veku dožitia obyvateľstva v dobrom zdraví daného regiónu poukazujú na významne horšie ukazovatele (viac ako 5 %) ako je dostupný zistený priemer členských štátov EÚ a zároveň zistený benchmark s ostatnými samosprávnymi krajmi poukazuje na viac ako 5 % rozdiel ukazovateľov v neprospech daného regiónu,
c3) modus vekovej štruktúry obyvateľstva na danom území vykazuje vyššiu hodnotu ako 60 rokov veku,
c4) priemerný vek lekárov pracujúcich na území daného regiónu presahuje 55 rokov alebo
c5) čakacie doby na ošetrenie na špecializovanú lekársku a nelekársku ambulantnú zdravotnú starostlivosť v danom regióne presahujú 3 mesiace.
Doplnenie minimálnej siete poskytovateľov zdravotnej starostlivosti podľa písm. a) až c) sa určí podľa regionálnych potrieb v spolupráci s príslušným samosprávnym krajom a miestnou územnou samosprávnou.
2. V Prílohe č. 3 v Tabuľke č. 1 sa minimálny normatív inej špecializovanej ambulantnej zdravotnej starostlivosti pre samostatné ambulancie zdravotnej starostlivosti v riadku pre
a) klinickú logopédiu zvyšuje zo 118, 5 pracovného miesta klinického logopéda pre celú Slovenskú republiku na 155 pracovného miesta klinického logopéda pre celú Slovenskú republiku,
b) liečebnú pedagogiku zvyšuje8,00 pracovného miesta liečebného pedagóga pre celú Slovenskú republiku na 80 pracovných miest liečebných pedagógov pre celú Slovenskú republiky, t. j. 10 na jeden samosprávny kraj.
Odôvodnenie: Včasná kvalifikovaná starostlivosť o osoby nachádzajúce sa v riziku. Posilnenie rozvoja dlhodobej starostlivosti a prevencie vzniku chronických neinfekčných ochorení. Starostlivosť o seniorov: Výskyt demencie v populácii nad 60 rokov je 5%, pričom každých desať rokov pribúdajúceho veku sa toto percento zdvojnásobuje. Liečební pedagógovia poskytujú odbornú starostlivosť vo forme nefarmakologických terapií v ambulanciách, v denných stacionároch a špecializovaných sociálnych zariadeniach. Pre populáciu zdravých seniorov poskytujú preventívne programy kognitívnej zdatnosti ako prevenciu demencie. Participujú na včasnej diagnostike kognitívnych porúch. Liečebno-pedagogická starostlivosť zahŕňa aj podporu a poradenstvo pre rodinných príslušníkov a príbuzných seniorov s demenciou, ktorí žijú s postihnutým seniorov v jednej domácnosti. Na Slovensku je aktuálne 60 tisíc ľudí s demenciou, domácu starostlivosť im poskytuje 120 – 160 tisíc rodinných príslušníkov.
3. V prílohe č. 3 v Tabuľke č. 2 sa minimálny normatív inej špecializovanej ambulantnej zdravotnej starostlivosti na konci dopĺňa o nový riadok, ktorý znie:
„Verejné zdravotníctvo 300 pracovných miest verejných zdravotníkov s vysokoškolským vzdelaním II. stupňa (magisterské) pre celé územie Slovenskej republiky.“
Odôvodnenie: Rozvoj zdravotníckej osvety, preventívnych programov (deti v materských, základných, stredných školách, vysokoškoláci, zamestnanci, seniori), podpora prevencie uskutočňovanej nefarmakologickými intervenciami na elimináciu vzniku chronických neinfekčných ochorení na miestnej a regionálnej úrovni. Lokálne a regionálne epidemiologické štúdie.
4. Za § 10 sa vkladá nový § 10a, ktorý znie:
„§ 10a
(1) Poskytovateľ ambulantnej zdravotnej starostlivosti alebo poskytovateľ ústavnej zdravotnej starostlivosti, ktorý zabezpečuje prevoz biologického materiálu určeného na diagnostické vyšetrenie, môže byť súčasťou minimálnej siete poskytovateľov zdravotnej starostlivosti iba pod podmienkou, že modus času, ktorý potrebuje na prevoz biologickej vzorky z miesta jej odberu do miesta prvého spracovania v medicínskom laboratóriu nepresiahne 60 minút.
(2) Poskytovateľ zdravotnej starostlivosti, ktorý zabezpečuje prevoz biologického materiálu určeného na diagnostické vyšetrenie, ktorý ku dňu účinnosti nespĺňa požiadavku uvedenú v odseku 1 prispôsobí svoje pracovné procesy na jej splnenie najneskôr do 31. júna 2018, inak od 1. júla 2018 prestáva byť súčasťou verejnej minimálnej siete poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.
Odôvodnenie: Ochrana pacienta pred výsledkami analýz takých biologických vzoriek, ktoré boli znehodnotené dlhým prevozom a teda nemali by byť vôbec hodnotené. Ochrana pacienta pred jeho neadekvátnym liečením na základe výsledkov analýz dlhým prevozom znehodnotených biologických vzoriek. Zabezpečene kvality predanalytickej fázy laboratórnej diagnostik. Znižovanie rizika pacienta v procese poskytovania zdravotnej starostlivosti z hľadiska relevantnosti výsledkov diagnostického vyšetrenia. Šetrenie finančných prostriedkov zdravotných poisťovní vynakladaných ako na analýzy biologických vzoriek v medicínskych laboratóriách, tak aj prostriedkov na ďalšiu diagnostiku a liečenie pacientov.
5. V zákone o zdravotných poisťovniach žiadame doplniť, že zdravotne poisťovne sú povinné reagovať na regionálne potreby týkajúce sa zdravia obyvateľstva a zmluvy uzatvárať aj nad rámec minimálnej siete v záujme optimalizovať, ak sa VÚC a obce a mestá vyjadria, že je to pre dané územie potrebné.
6. Zároveň navrhujeme, aby MZ SR vykonalo potrebné kroky pre vydanie nariadenia vládyoptimálnej sieti.