Slovenská komora iných zdravotníckych pracovníkov v spolupráci s Katedrou klinickej logopédie Lekárskej fakulty SZU
Vyhodnotenie vzdelávacej akcie číslo 1 v roku 2019
- Využitie analýzy verbálneho správania pri rozvíjaní reči a komunikácie u detí s PAS”
Slovenská komora iných zdravotníckych pracovníkov v spolupráci s Katedrou klinickej logopédie Lekárskej fakulty Slovenskej zdravotníckej univerzity organizovali v dňoch 14. - 15. marca 2019 kurz s názvom Využitie analýzy verbálneho správania pri rozvíjaní reči a komunikácie u detí s PAS, ktorý bol pokračovaním minuloročného kurzu Využitie aplikovanej behaviorálnej analýzy pri rozvoji komunikácie detí s poruchou autistického spektra. Miestom konania bolo opäť Centrum Memory v Bratislave.
Lektorkou kurzu bola medzinárodne certifikovaná behaviorálna analytička Mgr. Zuzana Maštenová, BCBA. Má bohaté skúsenosti s prácou s deťmi s poruchami autistického spektra v zahraničí pod vedením certifikovaných analytikov. Je spoluzakladateľkou neziskovej organizácie VIA ABA, o.z. a v súčasnosti lektoruje kurzy aplikovanej behaviorálnej analýzy na Masarykovej Univerzite v Brne.
Klinickí logopédi a logopédi v špecializačnej príprave v odbore klinická logopédia, ktorí sa kurzu zúčastnili, sa mali možnosť dozvedieť viac o učení mandov, taktov, intraverbálov, motorickej imitácie, tiež o učení receptívnej identifikácie a receptívnych inštrukcií. Veľkým prínosom kurzu bol praktický zácvik do niektorých techník, v ktorom bola poskytnutá spätná väzby od lektorky. Účastníci kurzu mali možnosť vidieť videonahrávky s ukážkami využitia špecifických techník počas práce s deťmi s PAS. Lektorka kurzu vysvetlila výhody využitia analýzy verbálneho správania v intervencii a predstavila alternatívne formy komunikácie u nevokálnych študentov.
Poznatky z tohto kurzu je možné využiť v každodennej klinicko-logopedickej praxi nielen pri práci s deťmi s PAS, ale aj s inými vývinovými poruchami a s narušenou komunikačnou schopnosťou. Ceníme si, že sa s nami Mgr. Zuzana Maštenová, BCBA, podelila o spôsoby využitia niektorých empiricky overených techník. V súčasnosti je aplikovaná behaviorálna analýza celosvetovo vnímaná ako prístup založený na dôkazoch – EBA (evidence based approach).
Vyhodnotenie dotazníka spokojnosti z kurzu
Bolo odovzdaných 26 dotazníkov. Dotazník obsahoval 7 položiek.
1. Kurz bol 26 x hodnotený ako „obohacujúci, priniesol nové poznatky a názory“.
2. Podľa 22 účastníkov bola téma celého kurzu „vysoko aktuálna, priniesla nové poznatky“. Podľa jedného účastníka bola téma „zaujímavá a obohacujúca“. Dvaja účastníci označili obe spomínané možnosti a jeden sa počas vypĺňania zabudol k otázke vyjadriť.
3. Miesto konania kurzu vyhovovalo všetkým. Čo sa týka dĺžky trvania kurzu, traja účastníci sa vyjadrili, že by si priali, keby kurz trval dlhšie:
- „Bola by som vďačná, keby trval aj 5 dní.“
- „Aj viac by bolo fajn!“
- „Ale mohlo by byť aj dlhšie, prípadne pokračovanie.“.
4. Formu prezentácie tém označilo 25 účastníkov kurzu ako „pútavú, spojenú s vhodným výberom výkladu alebo s použitím audiovizuálnej techniky“, jeden účastník sa k otázke zabudol vyjadriť.
5. Celé odborné podujatie ohodnotilo známkou 1 (najlepšia) až 21 účastníkov, štyria doplnili známku 1 z vlastnej iniciatívy o jednu hviezdičku a jeden účastník dokonca až o 3 hviezdičky. Je teda evidentné, že bol kurz hodnotený veľmi pozitívne.
6. Na ďalšom odbornom podujatí by si účastníci priali:
- „Tak ako teraz, veľa odborných poznatkov + názorné ukážky.“
- „Pokračovať ešte detailnejšie.“
- „Priala by som si 3. pokračovanie.“
- „ABA- celý kurz venovaný praktickému učeniu a kurz, ktorý by bol venovaný tomu ako dieťa nastaviť na spoluprácu.“
- „Ďalšie vzdelávanie v tejto oblasti – hodnotenie schopností dieťaťa, nápady na aktivity s deťmi s PVP, prípadne ďalšie NKS – verbálna dyspraxia, zajakavosť.“
Napriek tomu, že organizátori kurzu zabezpečili podložky na písanie, štyria účastníci sa vyjadrili, že by si priali, aby boli v budúcnosti zabezpečené aj stoly kvôli komfortnejšiemu písaniu poznámok.
7. Na záver vyberáme niektoré doplňujúce reakcie zúčastnených:
- „Je ťažké ukazovať pred kolegyňami, čo som sa práve naučila, ale je to super!“
- „Opäť úžasný a pre prax veľmi obohacujúci kurz. Získali sme dôležité informácie pre zjednodušenie práce s deťmi v našich ambulanciách. Ďakujeme.“
- „Veľmi poučné a prínosné pre prax. Priame ukážky a návody podporené teoretickým výkladom.“
- „Bol to obohacujúci, výborný seminár.“
- „Ďakujem za výborný kurz.“
Ďakujeme Mgr. Zuzane Maštenovej, BCBA, za obohacujúce a pútavé prednášanie. Tiež ďakujeme všetkým organizátorom za realizáciu úspešnej vzdelávacej aktivity, ktorá bola pod záštitou SKIZP prvou v roku 2019. Tešíme sa na ďalšie prínosné kurzy v tomto roku.
Vypracovala: Mgr. Radana Siklienková