SLOVENSKÁ KOMORA

INÝCH ZDRAVOTNÍCKYCH PRACOVNÍKOV

HLAVNÁ PONUKA

PRIHLÁSENIE

Prihlásenie do verejnej časti stránok (nie do registra) je len pre členov SKIZP.



vznesené Pripomienky v rámci medzirezortného pripomienkového konania

 

Zákon o zlúčení Slovenskej zdravotníckej univerzity v Bratislave a Univerzity Komenského v Bratislave a o zmene a doplnení niektorých zákonov

 

 

Počet vznesených pripomienok, z toho zásadných

1 / 1

 

 

Subjekt

Pripomienka

Typ

SKIZP


Slovenská komora iných zdravotníckych pracovníkov žiada Ministerstvo zdravotníctva SR a Ministerstvo školstva SR ako predkladateľov návrhu Zákona o zlúčení Slovenskej zdravotníckej univerzity v Bratislave a Univerzity Komenského v Bratislave a o zmene a doplnení niektorých zákonov o stihnutie návrhu tohto zákona z legislatívneho procesu a to z dôvodov: 1. navrhované znenie zákona, nie je v súlade so zákonom č. 131/2002 Z. z. zákon o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len zákon o vysokých školách) pre nedodržanie zákonných podmienok a postupu pri zlúčení vysokých škôl v zmysle tohto zákona 2. zákon o vysokých školách taxatívne upravuje postup a podmienky za akých môže dôjsť k zlúčeniu dvoch vysokých škôl. V zmysle § 9 ods. 1 písm. a) zákona o vysokých školách akademický senát vysokej školy schvaľuje návrh rektora na zriadenie, zlúčenie, splynutie, rozdelenie, zrušenie, zmenu názvu alebo zmenu sídla vysokej školy a fakulty po predchádzajúcom vyjadrení Akreditačnej komisie. V zmysle § 45 ods. 7 zákona o vysokých školách vyplýva, že toto ustanovenie sa analogicky vzťahuje aj na štátne zdravotnícke vysoké školy. Ďalej v zmysle § 82 ods. 2 písm. d) sa Akreditačná komisia vyjadruje o návrhoch na zriadenie, zlúčenie, splynutie, rozdelenie, zrušenie, zmenu názvu alebo zmenu sídla verejnej vysokej školy, štátnej vysokej školy, fakulty verejnej vysokej školy alebo fakulty štátnej vysokej školy. V súvislosti s legislatívnym procesom tvorby zákona o zlúčení SZU a UK neboli dodržané tieto zákonné postupy v súvislosti so zlúčením týchto dvoch vysokých škôl. Ku dnešnému dňu absentuje vyjadrenie Akreditačnej komisie k zlúčeniu SZU a UK, ktoré má neopomenuteľný význam pri takomto závažnom zásahu do systému vysokoškolského vzdelávania na SR, nakoľko práve Akreditačná komisia je jediná inštitúcia "sui generis" , ktorá sleduje, posudzuje a nezávisle hodnotí kvalitu vzdelávacej, výskumnej, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti vysokých škôl a napomáha jej zvyšovanie. Teda aj v tomto prípade je ako jediná oprávnená vecne posúdiť dopad zlúčenia dvoch vysokých škôl na kvalitu vzdelávania zdravotníckych pracovníkov na SR 3. podľa § 5 ods. 3 zákona o vysokých školách verejná vysoká škola sa môže zlúčiť alebo splynúť len s inou verejnou vysokou školou, ak osobitný predpis neustanovuje inak ( týmto osobitným predpisom je § 2 zákona č. 455/2004 Z. z. o zriadení Akadémie ozbrojených síl generála Milana Rastislava Štefánika, o zlúčení Vojenskej leteckej akadémie generála Milana Rastislava Štefánika v Košiciach s Technickou univerzitou v Košiciach, o zriadení Národnej akadémie obrany maršala Andreja Hladika a o zmene a doplnení niektorých zákonov). Z uvedeného ustanovenia vyplýva, že zákon o vysokých školách v súčasnosti upravuje a povoľuje iba zlúčenie a splynutie verejných vysokých škôl navzájom, avšak nie zlúčenie či splynutie verejných, štátnych, či súkromných vysokých škôl navzájom 4. ak by k takémuto zlúčeniu na základe navrhovaného zákona skutočne došlo, bolo by to jednak v rozpore so zákonom o vysokých školách a predmetnými ustanoveniami, ale aj s princípmi verejného práva, pretože orgány verejnej moci môžu konať iba to, čo im zákon prikazuje alebo zakazuje, čo je aj základný ústavný princíp v zmysle čl. 2 ods. 2 Ústavy SR "štátne orgány môžu konať iba na základe ústavy, v jej medziach a v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanoví zákon." Preto ak zákon o vysokých školách upravuje presné podmienky a postup pri zlúčení, či splynutí vysokých škôl, musí ich daný kompetentný orgán verejnej moci dodržiavať. Akýkoľvek iný postup orgánov verejnej moci pri zlúčení vysokých škôl by sa považoval za ich svojvoľné rozhodnutie, ktoré nemá oporu v zákone, pretože orgány verejnej moci si nemôžu osvojiť právomoci nad rámec zákona, ktoré im zákon neustanovuje. Slovenská komora iných zdravotníckych pracovníkov sa prikláňa k názoru, že takýto postup Ministerstva zdravotníctva SR spolu s MŠVVaŠ SR ešte viac prehlbuje pochybnosti o existencii a fungovaní právneho štátu na Slovensku. Zároveň konštatuje, že takéto konanie ministerstiev ako predkladateľov zákona vníma ako porušenie akademických práv a slobôd celej akademickej obce SZU, čo je v rozpore s princípmi akademickej samosprávy vysokých škôl na SR 5. Jedným z údajných dôvodov MZ SR, ktoré ho viedli k rozhodnutiu o zlúčení SZU a UK je nehospodárne a neefektívne nakladanie s finančnými prostriedkami štátu zo strany SZU. Slovenská komora iných zdravotníckych pracovníkov spolupracuje so Slovenskou zdravotníckou univerzitou v mnohých oblastiach, najmä však v oblasti špecializačných štúdií, ale aj komplexne v oblasti kontinuálneho vzdelávania dlhodobo. Argument neefektívneho nakladania s finančnými prostriedkami, ktorý predkladateľ návrhu zákona uvádza ako dôvod zlúčenia považuje však za zavádzajúci nakoľko už dlhodobo je Slovenská zdravotnícka univerzita svojím zriaďovateľom hlboko podfinancovaná. Na SZU bolo za obdobie rokov 2014-2017 vykonaných niekoľko kontrol (NKÚ, Vládny audit a p.) pričom boli konštatované bežne nedostatky, ktoré SZU dokázala odstrániť. Za toto obdobie práve naopak univerzita znížila záväzky po lehote splatnosti z obchodného styku o cca 45 %. Čo však nie je v moci SZU a čo konštatoval opakovane aj Protokol NKÚ, je podfinancovanie zo strany zriaďovateľa. Práve jej podfinancovanie vytvorilo základný predpoklad toho, že SZU nebola schopná plniť svoje odvodové povinnosti voči štátu, čo je považované za porušovanie finančnej disciplíny. Spôsob financovania SZU je preto potrebné chápať v širšom kontexte a zohľadňovať aj príčiny vzniku takéhoto stavu 6. Slovenská komora iných zdravotníckych pracovníkov vyjadruje vážne pochybnosti nad vplyvom tejto zmeny na kvalitu vzdelávania zdravotníckych pracovníkov v pregraduálnom i postgraduálnom vzdelávaní, ako aj na dosah rezortu zdravotníctva na štátnu zdravotnú politiku. SZU poskytuje najširší diapazón vzdelávania v lekárskych a nelekárskych odboroch v SR, má najvyšší počet vydaných diplomov v ďalšom vzdelávaní, teda pod vedením pedagógov univerzity a vedecko-výskumných pracovníkov zabezpečuje vyškolených, odborne spôsobilých špecialistov v zdravotníctve v SR. Je nositeľom rezidentského programu, zabezpečujúceho saturáciu republiky všeobecnými lekármi a pediatrami 7. Zlúčenie SZU a UK za podmienok predkladaného návrhu zákona je krok chybným smerom, lebo: a) zničí 70 rokov budovanú úspešnú tradíciu postgraduálneho vzdelávania v SR b) zhorší podmienky a kvalitu postgraduálneho vzdelávania v SR 8. Podľa nezávislého medzinárodného ratingu je na 7. mieste v hodnotení univerzít na Slovensku a na 3. mieste v uplatňovaní absolventov do zdravotníckej praxe. V tomto roku, v roku 2017, prešla úspešne komplexnou akreditáciou 9. Takéto konanie zo strany MZ SR považujeme za svojvoľné a nezodpovedné vzdanie sa dohľadu a kontroly plnenia plánu štátnej zdravotnej politiky.

Z

 

 

Vysvetlivky k použitým skratkám v tabuľke:

O – obyčajná

Z – zásadná

 

Pripomienky /školský zákon/
vznesené Pripomienky v rámci medzirezortného pripomienkového konania   Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení nesk
Pripomienky ver. minimálna sieť
vznesené Pripomienky v rámci medzirezortného pripomienkového konania   Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 640/2008 Z. z. o verejnej minimálnej sieti poskytov
PRIPOMIENKY k 578/2004
Pripomienky Slovenskej komory iných zdravotníckych pracovníkov k návrhu zmeny zákona č. 578/2004 Z. z. a ďalších zákonov1 1. V článku I (zákon č. 578/2004 Z. z.) v § 11 odsek 2 sa vypúšťa písm. f) a za do
PRIPOMIENKY k - Akčné plány NOP SR
Pripomienky Slovenskej komory iných zdravotníckych pracovníkov K materiálu LP/2018/892 Akčné plány Národného onkologického programu Slovenskej republiky 1. K Predkladacej správe a úvodným prvým dvom neočíslovaným str
PRIPOMIENKY o kritériách a spôsobe hodnotenia SVZ
Pripomienky SKIZP k návrhu vyhlášky MZ SR o kritériách a spôsobe hodnotenia sústavného vzdelávania1  1. V § 2 ods. 7 písm. a) návrhu vyhlášky SKIZP žiada za slovami „lekár a zubný lekár“, vložiť slov
Pripomienky  k návrhu zákona č. .../2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z.
k návrhu zákona č. .../2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotne starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch a stavovských organizáciách v zdravotníctve a o&n
Pripomienky SKIZP k návrhu Opatrenia MZ SR
Pripomienky Slovenskej komory iných zdravotníckych pracovníkov k návrhu Opatrenia Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z ....2017 č. 02055-2017- OL, ktorým sa dopĺňa výnos Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 1
Pripomienky SKIZP k 640/2008 Z. z. o verejnej minimálnej sieti
  Pripomienky SKIZP k Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 640/2008 Z. z. o verejnej minimálnej sieti poskytovateľov zdravotnej starostlivosti v znení neskorších pre
Pripomienky SKIZP k LP/2017/823 Plán legislatívnych úloh vlády SR na rok 2018
Na strane 3, v bode 3. Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon c. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých
Vznesené pripomienky k 576/2004 a 578/2004
vznesené Pripomienky v rámci medzirezortného pripomienkového konania   Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zm